ΑΡΧΕΙΟ ΣΤΙΧΩΝ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

didaskaliacolormed

 

Η Παρασκευή Γ. Κανελλάτου ειδικεύεται: α) στη διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού, ρεμπέτικου, λαϊκού και ελαφρού τραγουδήματος (μονοφωνικό και πολυφωνικό), β) στην καθοδήγηση φωνητικής τοποθέτησης και β) στη σύσταση και στη διεύθυνση φωνητικών συνόλων (μονοφωνικών ή πολυφωνικών).

 

Περιεχόμενο Διδασκαλίας Φωνητικής Τοποθέτησης

Η φωνητική τοποθέτηση είναι η απαραίτητη τεχνική για όσες κατηγορίες επαγγελματιών και ερασιτεχνών έχουν ως κύριο εργαλείο τη φωνή τους. Η ανθρώπινη φωνή είναι όργανο που επιδέχεται μεγάλης καλλιέργειας. Επιβάλλεται η σωστή της εκπαίδευση για να προστατευτεί από την καθημερινή φθορά της αλλά ίσως και τη λανθασμένη χρήση της. Στο μάθημα της φωνητικής τοποθέτησης ο μαθητής διδάσκεται όλον τον σωματικό και νοητικό μηχανισμό της φωνητικής διαδικασίας. Ενημερώνεται για τον βιόρυθμο και την αντοχή της φωνής του, τη συνεργασία της με το υπόλοιπο σώμα. Διασαφινίζονται και αναλύονται θεωρητικά και πρακτικά: η διαδικασία της αναπνοής (εισπνοή & εκπνοή), η αλληλοσύνδεση και η συνεργασία της φωνής με την ακοή και τέλος η φωνητική και ρεπερτοριακή υφολογία. Η διάρκεια του ατομικού μαθήματος είναι 45 λεπτά την εβδομάδα. Η μεθοδολογία δδασκαλίας στηρίζεται:

  • στην εκμάθηση μέσω προφορικών διαλέξεων και πρακτικών ασκήσεων της φωνητικής διαδικασίας,
  • στις γραπτές σημειώσεις για το όργανο της φωνής και την τεχνική παραγωγής φωνητικού ήχου,
  • στις φωνητικές ασκήσεις προσαρμοσμένες σε ρεπερτόριο από το δημοτικό/λαϊκό τραγούδημα και εξειδικευμένες ασκήσεις για μουσικούς που παράλληλα με το τραγούδι επιθυμούν να παίζουν και άλλα μουσικά όργανα.

 

Περιεχόμενο Διδασκαλίας Ελληνικού Παραδοσιακού, Ρεμπέτικου, Λαϊκού & Ελαφρού Τραγουδήματος

Η διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού, ρεμπέτικου, λαϊκού και ελαφρού τραγουδήματος περιλαμβάνει:
  • αναφορά στο ιστορικό, κοινωνικό, χορολογικό και πολιτισμικό πλαίσιο
  • ανάλυση της μουσικής θεωρίας του ελληνικού τροπικού συστήματος
  • υφολογική φωνητική τοποθέτηση ανάλογα με τα τοπικά ιδιώματα τραγουδήματος και ντοπιολαλιάς
  • ρεπερτόριο

 

Ρεπερτόριο Διδασκαλίας Ελληνικού Παραδοσιακού, Ρεμπέτικου, Λαϊκού & Ελαφρού Τραγουδήματος

Η διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού, ρεμπέτικου, λαϊκού και ελαφρού τραγουδήματος περιλαμβάνει:

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΗΜΑ:

  • Ελληνόφωνο Πολυφωνικό Τραγούδι νοτίου τμήματος Επαρχίας Πωγωνίου, Νομός Ιωαννίνων (Ήπειρος).
  • Γυναικείες Διφωνίες βορείου τμήματος Νομού Δράμας (Μακεδονία).
  • Τραγουδήματα Νησιωτικής Ελλάδος (Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Λέσβος, Χίος, Εύβοια, Σποράδες, Επτάνησα).
  • Τραγουδήματα Στεριανής Ελλάδος (Στερεά Ελλάδα, Ήπειρος, Μακεδονία, Θράκη).
  • Τραγουδήματα από την Προποντίδα,  από τα δυτικά και νότια Παράλια της Μικράς Ασίας και από την Καππαδοκία.
  • Αστικό Τραγούδημα Ιωαννίνων, Ζαγορίου, Θεσσαλονίκης, Κωνσταντινούπολης, Σμύρνης.

ΛΑΪΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΗΜΑ:

  • Μικρασιατική Σχολή Ρεμπέτικου.
  • Πειραιώτικη Σχολή Ρεμπέτικου.
  • Λαϊκό Τραγούδημα Αθηνών, Τρικάλων, Βόλου, Θεσσαλονίκης, Σύρου (έως το 1965).

ΑΣΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΗΜΑ:

  • Αστικό Λυρικό και Ελαφρό Τραγούδημα (προπολεμικό, μεσοπολεμικό, μεταπολεμικό).
  • Αστικό Λαϊκό Τραγούδημα (Καντάδες) Αθηνών, Κεφαλληνίας, Ζακύνθου και Κερκύρας.

 

Μεθοδολογία Διδασκαλίας Ελληνικού Παραδοσιακού, Ρεμπέτικου, Λαϊκού & Ελαφρού Τραγουδήματος

Η μεθοδολογία που ακολουθείται για τη διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού και λαϊκού τραγουδήματος στο πλαίσιο των ατομικών μαθημάτων αλλά και των φωνητικών συνόλων διέπεται από τα κάτωθι στοιχεία:

  • προφορική ερμηνεία εκάστοτε τραγουδιού, κατά την οποία παρουσιάζονται λεπτομερώς τα μουσικολογικά χαρακτηριστικά του κομματιού (μουσική μελωδία, υφολογία ερμηνείας, τονική περιοχή)
  • σημειώσεις που αφορούν τους στίχους και βασικές μουσικολογικές και κοινωνικο-πολιτισμικές πληροφορίες
  • ηχητικό υλικό πρωτογενών ή δευτερογενών πηγών
Στην περίπτωση της διδασκαλίας σε μορφή master-classes ή σεμιναρίων συγκεκριμένων μουσικών φαινομένων όπως για παράδειγμα τραγουδήματα συγκεκριμένων περιοχών-κοινοτήτων (πολυφωνικό επαρχίας Πωγωνίου, διφωνίες νομού Δράμας), ή μουσικών περιόδων (αστικό Σμύρνης, ρεμπέτικο της Μικρασιατικής Σχολής, Αθηναϊκές καντάδες) μεθοδολογικά χρησιμοποιούνται επιπλέον:
  • εκτενείς σημειώσεις του εκάστοτε μουσικού φαινομένου σχετικά με το ιστορικό, κοινωνικό, χορολογικό και πολιτισμικό πλαίσιο ανάπτυξής του, με τη μουσικολογική του ανάλυση, με την σχετική δισκογραφία και βιβλιογραφία που έχει εκδοθεί και τέλος με τα μουσικά δίκτυα που έχουν αναπτυχθεί και το απεικονίζουν
  • παρτιτούρες - ταμπλατούρες με τη σημειογραφική απεικόνιση του μουσικού φαινομένου

 

Τρόποι Διδασκαλίας Ελληνικού Παραδοσιακού, Ρεμπέτικου, Λαϊκού & Ελαφρού Τραγουδήματος

Οι τρόποι που μπορεί να διδαχθεί το ελληνικό παραδοσιακό και λαϊκό τραγούδημα δύναται να έχουν τη μορφή:
  • ιδιαίτερα μαθήματα, χρονικής διάρκειας 1 ή 1,5 ώρας, για ένα έως πέντε άτομα
  • ομαδικά μαθήματα, χρονικής διάρκειας 1,5 ή 2 ωρών, για φωνητικά, χορευτικά ή θεατρικά σύνολα
  • master-classes, χρονικής διάρκειας 2 ή 3 ημερών (4-6 διδακτικές ώρες ανά ημέρα), για ερμηνευτές ή για σύνολα
  • σεμινάρια, χρονικής διάρκειας 4 έως 10 ημερών (4-6 διδακτικές ώρες ανά ημέρα), για ερμηνευτές ή για σύνολα